2.6.2 PENGASINGAN KUASA
- Pembahagian kuasa pemerintahan kepada
badan perundangan(legislatif), badan pentadbiran(eksekutif), dan badan
kehakiman(judiciary).
- Teori dikemukakan oleh John Locke.
- Dikembangkan oleh Montesquieu pada abad
ke-18.
- Ranjit Singh menyatakan bahawa idea
pembahagian kuasa pemerintahan antara badan perundangan, pentadbiran, dan
kehakiman seharusnya dilaksanakan oleh orang yang berlainan.
Yang
di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara bertindak sebagai ketua bagi
ketiga-tiga badan pemerintahan tersebut.
KONSEP PENGASINGAN KUASA
Matlamat Pengasingan Kuasa:
- Mengelakkan kuasa mutlak
berpusat sesuatu badan.
- Setiap badan pemerintah
berperanan sebagai pemeriksa dan pengimbang(check and balance)
- Di Malaysia, idea ini untuk
mengelakkan kuasa mutlak berpusat pada satu-satu badan ini sukar
dilaksanakan secara menyeluruh.
Sebagai contoh, Badan Pemerintah peringkat persekutuan dan
negeri diizinkan oleh Perlembagaan Persekutuan untuk menggubal, meminda,dan
meluluskan undang-undang atas nama Parlimen untuk dikuatkuasakan oleh menteri
atau pihak berkuasa lain(pejawat eksekutif). Hal ini bermakna, kuasa Badan
Perundangan untuk menggubal undang-undang telah diamanahkan dan diwakilkan
kepada Badan Pemerintah sama ada di peringkat persekutuan atau negeri. Amalan
ini dinamakan sebagai undang-undang perwakilan(delegated legislation). Namun,
pengasingan kuasa antara kerajaan persekutuan, kerajaan negeri, dan kerajaan
tempatan yang berlaku mengikut syarat-syarat yang diizinkan tetap memberikan
kesan kepada tidak berlakunya monopoli kuasa kepada satu-satu pihak sahaja.